May 10, 2014
oleh Hamimi Kassim
Peminat seni tatu (dari kiri) Parn, Boy Iban dan Susan bergamabr di studionya |
TATU atau ‘pantak’ dalam bahasa Iban, merupakan lambang peribadi
dan keunikan seni tradisi yang sudah lama wujud dalam kalangan masyarakat Iban
di Sarawak.
Pada masa dahulu,
masyarakat Iban menjadikan tatu sebagai simbol untuk merekod atau menceritakan
pengalaman, pengembaraan dan pencapaian seseorang.
Corak-coraknya pula
dipercayai dapat melindungi suku kaum Iban daripada semangat atau roh jahat,
mengelak kecelakaan serta penyakit dan menakutkan musuh.
Pada masa dahulu juga,
tatu dianggap sebagai lambang kejantanan, kepahlawanan, kemenangan perang serta
mengangkat status seseorang lelaki setelah sesuatu kejayaan dicapainya.
Sementara wanita Iban
pula, tatu pada jari, lengan, kaki dan paha melambangkan kedudukan sosial dan
pencapaian mereka dalam kemahiran menenun, menari atau menyanyi.
Timba Pengalaman |
Menurut Allanstair Dend
atau lebih dikenali dengan panggilan Boy Iban, 30, pada masa dahulu masyarakat
Iban cenderung menggunakan corak diilhamkan daripada flora dan fauna seperti
bunga terung, burung kenyalang, naga dan banyak lagi.
Seiring dengan peredaran
arus zaman, tatu yang menjadi pilihan generasi hari ini lebih kepada motif
bercorak moden diinspirasikan daripada tatu seluruh dunia.
Menurut Boy Iban,
minatnya terhadap seni tatu memang sudah lama ada tetapi dia mula serius
menceburkan diri dalam bidang tersebut kira-kira 10 tahun lalu.
“Disebabkan tiada
pengajar, saya mengambil inisiatif sendiri dengan belajar melalui pemerhatian
dan menonton video dari YouTube.
“Memang tidak dapat
dinafikan YouTube paling banyak membantu dan saya masih ingat, saya belajar
dari situ kira-kira lapan tahun baharulah dapat mahir seperti sekarang,”
katanya yang kini mempunyai kemahiran dalam membuat tatu teknik moden dan
tradisional (teknik mengetuk atau handtap).
Boy yang merupakan
pemilik studio Pengayau Ink Tatoo di Kuching memberitahu, dia turut
mengalu-alukan generasi muda yang berminat mempelajari teknik menghasilkan tatu
di situ.
Susan sedang melukis tatu pada lengan pelanggan |
TOLAK PERSEPSI
“Sebagai seorang yang
bermula dari bawah, saya memahami kekurangan landasan untuk mempelajari teknik
membuat tatu di bandar ini.
“Sesetengah orang tidak
mahu mengajar teknik yang mereka ada mungkin atas sebab eksklusif dan
berpendapat akan mengganggu perniagaan mereka nanti.
“Namun bagi saya, sesiapa
yang berminat pasti kita akan galakkan kerana dari situ sahajalah cara kita
dapat mempertahankan seni dan tradisi yang ada ini daripada hilang sekiranya
tiada pelapis,” jelasnya.
Ketika ditanya mengenai
persaingan perniagaan tatu di bandar ini, jelasnya, seperti perniagaan
perkhidmatan lain pastinya mempunyai persaingan terutamanya daripada pembuat
tatu sambilan. “Namun begitu, kita melihatnya dari sudut positif.
“Peluang kita adalah sama
jadi terpulang kepada pelanggan untuk memilih dan mereka lebih tahu apa yang
mereka inginkan,” katanya mengakui peluang perniagaan semakin meluas dengan
adanya media sosial.
Sementara itu, seorang
gadis dari Miri yang dahulunya hanya memiliki kemahiran membuat tatu dengan
kaedah tradisional kini sudah mula mendalami kemahiran membuat tatu kaedah
moden di bawah tunjuk ajar Boy Iban.
Susan Christie, 23,
mengakui walaupun terdapat pelbagai persepsi dan pandangan orang terhadap kaum
wanita yang menceburi seni ukiran tatu, namun dia tekad dan menguatkan semangat
kerana minatnya yang mendalam kepada seni itu.
“Saya mula menceburkan
diri dengan serius dalam bidang ini pada tahun 2012 dengan mempelajari teknik
handtap daripada sahabat yang juga guru saya, Silvester Juli di Miri.
“Cabaran sebagai seorang
pembuat tatu wanita sememangnya dapat saya rasakan dan kadang-kadang berasa
sungguh ‘kecil’ apabila dikelilingi pembuat tatu lelaki,” ujarnya.
Ketika ditanya perbezaan
antara teknik tradisional dan moden, Susan memberitahu paling ketara adalah
masa yang diambil.
“Membuat tatu menggunakan
kaedah tradisional memakan banyak masa dan disebabkan itu juga kadar bayaran
dikenakan bagi teknik itu mahal sedikit.
“Namun begitu, satu
perkara yang ramai tidak tahu ialah kaedah tradisional kurang sakit berbanding
menggunakan mesin dan ini diakui oleh ramai pelanggan setelah mencubanya
sendiri,” ceritanya.
Koleksi studio Pengayau Ink |
KEPUASAN PELANGGAN
Boy dan Susan bersetuju,
sebagai pembuat tatu keutamaan mereka adalah pelanggan yang mana daripada
permulaan hinggalah selesai membuat tatu.
Menurut mereka berdua,
kepuasan pelanggan merupakan keutamaan mereka kerana tatu yang dibuat akan
kekal seumur hidup di tubuh seseorang.
“Dalam proses pembuatan
tatu, selain corak tatu yang akan kita bincangkan bersama, kebersihan adalah
antara perkara utama yang kami pentingkan,” jelas mereka yang mana pelanggan
diberi pilihan sama ada mahu menghasilkan tatu menggunakan peralatan moden atau
tradisional ataupun proses dilaksnakan di studio atau lokasi pilihan mereka.
Sementara itu, seorang
lagi perantis di Pengayau Ink Tatoo iaitu Rattanaparn Eh Poon (Parn Promdi),
21, dari Kuala Lumpur berkata, dia teruja datang ke Sarawak kerana dapat
menambah pengetahuannya dalam seni tatu.
“Walaupun hanya tujuh
bulan di sini, saya pasti akan memanfaatkan peluang yang ada kerana bagi saya
minat yang mendalam pada seni tatu,” ujarnya memberitahu tempat bukanlah
penghalang kepada minatnya.
Parn yang turut
mempelajari teknik membuat tatu daripada YouTube mengakui bahawa seni ini
bukanlah suatu yang mudah dan ia memerlukan ketelitian, fokus serta kemahiran
yang tinggi.
Sepanjang berada di studio
Pengayau Ink Tatoo, ketiga-tiga anak muda ini langsung tidak ‘lokek’ memberikan
maklumat dan mengalu-alukan kedatangan penulis.
Paling penting mesej yang
mereka ingin sampaikan iaitu jangan sesekali memandang serong terhadap individu
bertatu paling penulis sokong kerana sebagai sebahagian komuniti majmuk dan
berbilang bangsa, kita tidak boleh sewenang-wenangnya memberi persepsi negatif
kepada golongan yang mencacah dan memiliki tatu.
Mereka turut melahirkan
rasa sedikit kecewa apabila masih terdapat segelintir masyarakat masih
mempunyai persepsi individu bertatu adalah kumpulan samseng dan budak jahat.
Lawatan penulis ke studio
terletak di Jalan Tun Ahmad Zaidi Adruce itu tidak dapat dilupakan apabila
mereka turut menunjukkan koleksi hasil karya dan lukisan tatu koleksi peribadi
mereka yang disimpan di dalam fail khas.
Melalui lukisan itu, dapat
penulis simpulkan bahawa bakat yang anak muda ini miliki sungguh hebat dan
berharap mereka berjaya dalam bidang yang diceburi.
No comments:
Post a Comment